Introduktion: Sverige’s mest ogynnsamma kommun för företag

Från 2017 till 2020 föll Svedala kommun dramatiskt i Svenskt Näringslivs bedömning av företagsklimat.

Kommunhuset_uti_Svedala

Företagarna rapporterade att de sällan fick assistans men frekvent utsattes för nya kostnader och utredningar, oftast för småsaker.

Kostnaden för tillsynen var 1400 kronor timmen

Näringslivsaktörer skildrade en tillvaro präglad av konstant rädsla för nya granskningar, ofta påbörjade av kommunen genom att undersöka företags webbsidor, etiketter och så vidare.

Att ifrågasätta en avgift eller inspektion kunde leda till ytterligare utredningar och ännu fler avgifter.

Kommunen innehade makt att avsluta företags verksamhet, och flertalet småföretagare upplevde sig som kraftlösa inför byråkratin.

Misstro och flykt från företag

Resultatet var att näringslivsorganisationer i Svedala avbröt sin relation med kommunen

Ett antal företag beslöt att flytta bort eller avstod från att starta verksamhet i kommunen

Ryktet om Svedala som Sveriges mest ogästvänliga kommun för företag spreds

och ämnet diskuterades i nationella mediekanaler

Vändpunkten kom – men inte genom reformativa åtgärder


Problemen hade kunnat åtgärdas enkelt genom att:

Uppmana inspektörer att assistera, ej stjälpa, företagen

  • Begränsa högsta avgiften för inspektioner
  • Endast genomföra de inspektioner som är absolut nödvändiga
  • Upprätta godtagbara tidsramar och skola inspektörerna om företagens roll
  • Kommunen beslutade att inte reformera tillsynen utan att gå en annan väg.

    Ansträngningar gjordes för att förbättra Svedalas anseende bland företag med rösträtt i Svenskt Näringslivs enkät.

    Kommunen rekryterade två specialister för att förbättra rankingen, distribuerade nyhetsbrev, uppdaterade sin webbplats, lanserade en tidning samt sociala medier och promoverade sig som den främsta företagskommunen i Sverige på sin webbplats och vid olika tillställningar.

    Investeringen i ranking för miljoner hade påbörjats.

    Resultatet: En snabb uppgång i rankningen


    Från bottenplaceringar 2020 (plats 236) har Svedala klättrat till plats 44 år 2024 – den bästa utvecklingen i Skåne de senaste fem åren

    Svedala kommun har år efter år höjt sitt betyg i Svenskt Näringslivs enkät, stigande från 2,9 (2019) till 4,01 (2025) på en skala av sex

    Kritiken: Är det manipulation eller äkta förbättring?

    Trots den positiva utvecklingen i rankingen kvarstår kritiken från många företagare.

    Offentliga uttalanden uteblir från somliga företagare på grund av fruktan för repressalier som innebär nya och höga tillsynsavgifter eller böter.

    Den fasta avgiften på 1400 kr i timmen för tillsyn kvarstår, och kommunens intäkter från dessa avgifter är högre än någonsin.

    Många småföretagare menar att situationen försämrats, inte förbättrats – fler inspektörer fungerar nu och skräcken för kommunen har spridit sig.

    Huvudsakligen är det medlemsföretag i Svenskt Näringsliv med rösträtt som observerar förbättringar i enkäten.

    För andra företagare kvarstår ofta situationen densamma eller försämras jämfört med tidigare.

    Rankingen för Svedala kommun har förbättrats medan företagens situation försämrats


    Det är uppenbart att Svedala kommun har klättrat i företagsrankingen

    Ändå gömmer dessa siffror en annan situation där företagare fortfarande känner sig hindrade och ekonomiskt pressade av kommunens tillsyn

    Under året 2025 har ansträngningarna för att samla in röster intensifierats.

    Jippon, fester, prisutdelningar åt det fåtal som har rösträtt genererar ännu fler röster.

    Svedala kommun har nyligen rekryterat en ny medarbetare för att locka fler företag till regionen.

    Detta för att kunna generera högre avgiftsintäkter.