Passa kylsystemet med propylenglykol före vintern kommer
Det lönar sig inte att vara lat och mena på att man icke behöver byta ut kylarvätskan för att den är long life och det likväl är långt till vintern. Det är faktiskt ej så komplicerat att själv mixa proylenglykol med vatten och därefter hälla på i fordonets kylsystem.
Med propylenglykol så får man flera viktiga fördelar
Med monopropylenglykol så får man flertal viktiga funktioner. Glykol funkar som frostskydd så att man klarar temperaturer på ner till -30 utan att fordonet står still. Med etylenglykol så får man det bästa frostskyddet men det rör sig bara om några graders skillnad från en blandning med propylenglykol.
En annan sak som är bra med glykolen är att man får ett korrosionsskydd. Det gäller ju att skydda kylsystemet från rost och också från avlagringar som kan demolera både kylare och motor. Det går att jämföra med glykolmätare hur mycket som finns kvar men rent praktiskt så bör man göra fräscht och byta ut glykolen vartannat år.
Det är även så att man med kylarglykol får en högre kokpunkt på kylarvätskan. Beroende på hur man blandar glykolen med vatten så kan man komma upp i över 100 grader.
Använd den bästa typen av kylarglykol i ditt fordon
Ska man köra på propylen eller på etylen? Detta är en fråga som man kan ställa sig. Frågan är om inte etylenglykolen borde förbjudas pga. sin giftighet och vad den kan ställa till med när bilen en dag skrotas. Djur slickar i sig ämnet och dör.
Den som vill kan köpa en helt ofarlig, livsmedelsgodkänd propylenglykol och använda i kylaren. Ett livsmedel som ej kan fördärva djur samt natur.
Något som påverkar vad som blir bäst är den metall som finns i motorn. Ifall man exempelvis har aluminium i motorn så finns det glykoltyper som kan skada materialet och dessa ska man då undfly.
Man bör likaså undvika blandningar av olika glykolsorter helt enkelt därför att de kan ha tillsatser som reagerar på fel sätt med varandra. Det här kan nämligen leda till att man skadar kylaren. Om det bildas klumpar i blandningen så kan detta skapa stopp i systemet vilket inte är bra.
Om du inte vet vilken typ av glykol som finns just nu i ditt fordons kylarsystem så är det endast att skölja ur systemet och därpå börja om. Färgerna som du ser på glykolprodukten har intet med själva propylenglykolen att göra. Färgen är en tillsats från tillverkaren som ger produkten mer personlighet.
Kom ihåg att glykolprodukter kan vara avsevärt farliga
Även om en speciell produkt marknadsförs som giftfri kylarvätska så ska du vara medveten om att den här produkten ska förvaras långt bort från barn samt djur. Etylenglykolen har en söt smak men är ofattbar giftig så den ska aldrig komma nära nyfikna barn!
Ifall du tycker att det verkar komplicerat och en aning farligt att mixa själv så är det kanske lättare och säkrare att skaffa färdig kylarvätska som du fyller på med för att därefter slänga förpackningen så att du slipper ha något farligt på hyllan i garaget.
Den färdiga vätskan är ingen kostbar produkt och därmed så kan man icke säga att det finns någon ekonomisk anledning till att skjuta upp det där med att byta ut glykolen. Det är faktiskt inte en krånglig sak och samtidigt något som fordonet mår så pass bra av då det blir riktigt kallt utomhus.